Σύνταξη Περίληψης
1. Προσεκτική ανάγνωση του κειμένου, ώστε να βρεθεί το Θεματικό Κέντρο.
2. Ανάγνωση του
κειμένου κατά παράγραφο και συγγραφή πλαγιοτίτλων
(νοηματικό κέντρο παραγράφου και σημαντικές λεπτομέρειες). (Σημ.: ορισμένες
φορές η διαδικασία αυτή μπορεί να γίνει σε ευρύτερες νοηματικές ενότητες.)
3. Εντοπισμός
διαρθρωτικών λέξεων (βλ. παρακάτω) και φράσεων με
τις οποίες επιτυγχάνεται η συνοχή του ευρύτερου κειμένου και επισήμανση των
νοηματικών σχέσεων που σημαίνουν.
4. Σύνδεση των μικρών συμπυκνωμένων
νοημάτων που γράψαμε (= πλαγιοτίτλων), αξιοποιώντας τις διαρθρωτικές λέξεις –
φράσεις που έχουμε υπογραμμίσει, για να αποδώσουμε τη δομή της σκέψης και την οργάνωση
του λόγου του συγγραφέα.
ΠΡΟΣΟΧΗ!!!
·
Δεν
αντιγράφουμε αυτούσιες εκφράσεις ή προτάσεις του κειμένου, εκτός από
λέξεις-κλειδιά που είναι απαραίτητες για την κατανόησή του.
·
Δεν κρίνουμε
τις απόψεις του συγγραφέα
·
Δε
μιμούμαστε το ύφος του συγγραφέα
·
Δεν
προσθέτουμε δικά μας σχόλια στην περίληψη
·
Δεν
διατυπώνουμε δικά μας συμπεράσματα
·
Αποφεύγουμε
τα παραδείγματα.
·
Είναι απαραίτητο να
υπάρχει νοηματική κι εκφραστική συνοχή.
·
Η περίληψη να μην
ξεπερνά κατά πολύ το όριο λέξεων.
·
Αποφεύγουμε την
υπερβολική αφαίρεση και γενίκευση.
·
Λαμβάνουμε υπ’ όψιν
το επικοινωνιακό πλαίσιο.
Γ. ΑΡΕΤΕΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΛΗΨΗΣ:
1. Περιεχόμενο: μεταφορά των βασικών ιδεών του
κειμένου (= θεματικές περίοδοι και κάποιες σημαντικές λεπτομέρειες της κάθε
παραγράφου)
2. Δομή: οι περίοδοι λόγου (τα βασικά
νοήματα της περίληψης) πρέπει να χαρακτηρίζονται από συνοχή νοηματική και
εκφραστική, δηλαδή να συνδέονται μεταξύ τους και να υπάρχουν αντίστοιχες
διαρθρωτικές λέξεις, αντωνυμίες, λέξεις – κλειδιά.
3. Έκφραση: Να υπάρχει εκφραστική αυτονομία και
να μη χρησιμοποιούνται αυτούσιες φράσεις του αρχικού κειμένου (εξαιρούνται οι
λέξεις – κλειδιά που είναι απαραίτητες για την κατανόηση του κειμένου).
Να μη
γίνεται κατάχρηση του πλάγιου λόγου («ο συγγραφέας πιστεύει, νομίζει, ισχυρίζεται…»
κ.λπ)
4. Έκταση: Να μην ξεπερνά κατά πολύ το όριο των
επιτρεπόμενων λέξεων (ανοχή περίπου 10%)
Για να επιτύχουμε τη συνοχή του κειμένου χρησιμοποιούμε διαρθρωτικές λέξεις που δηλώνουν:
α) αίτιο - αποτέλεσμα: επειδή, διότι, κατά συνέπεια, γι' αυτό το
λόγο, κτλ.
β) αντίθεση - εναντίωση: αλλά, όμως, παρ’ όλα αυτά, ωστόσο, από την άλλη πλευρά, όμως κτλ.
γ) χρονική σχέση: αρχικά, έπειτα,
ύστερα, τέλος, προηγουμένως κτλ.
δ) όρο, προϋπόθεση: αν, εκτός αν, σε περίπτωση που κτλ.
ε) επεξήγηση: με άλλα λόγια, δηλαδή,
για να γίνω σαφέστερος κτλ.
στ) έμφαση: το κυριότερο, είναι αξιοσημείωτο ότι…, θα ήθελα να τονίσω το εξής …κτλ.
ζ) ένα παράδειγμα: π.χ. λ.χ., για παράδειγμα κτλ.
η) απαρίθμηση επιχειρημάτων, η εισαγωγή μιας καινούριας ιδέας: πρώτο… δεύτερο,
καταρχήν, τελικά, το επόμενο επιχείρημα/θέμα που θα μας απασχολήσει κτλ.
θ) διάρθρωση του κειμένου: το άρθρο/η μελέτη/ η εισήγηση/ η
ομιλία μου χωρίζεται σε τρία μέρη: στο πρώτο κτλ.
ι) συμπέρασμα, συγκεφαλαίωση: για να συνοψίσουμε,
συγκεφαλαιώνοντας / επιλογικά / συμπερασματικά θα λέγαμε ότι… κτλ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου