1.
Σε ποιο λογοτεχνικό είδος διέπρεψε ο Γ. Βιζυηνός
και ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά των πεζογραφημάτων του; Μπορείτε να
συμβουλευτείτε και τον ιστότοπο του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου www.ekebi.gr
.
3.
Να σχολιάσετε τον βιωματικό και αυτοβιογραφικό
χαρακτήρα της αφήγησης και να αναρωτηθείτε αν κατά τη γνώμη σας ο συγγραφέας περιορίζεται στην αφήγηση της ατομικής του περιπέτειας και της
οικογενειακής του ιστορίας.
4.
Να
αποδώσετε το χαρακτήρα και το ψυχολογικό πορτρέτο της μητέρας, του Μιχαήλου και
του αφηγητή, με βάση τις πληροφορίες που σας δίνει το απόσπασμα
5.
Να βρείτε και να αναλύσετε τα σημεία όπου φαίνονται
οι δεσμοί ανθρωπιάς και αγάπης ανάμεσα στους χριστιανούς και τους μουσουλμάνους
ήρωες.
6.
Να
σχολιάσετε τη γλώσσα του διηγήματος.
Ø Αφηγητής:
Ø Μητέρα και Μιχαήλος:
Ø Τούρκοι:
7.
Να
αναλύστε τις αφηγηματικές τεχνικές του κειμένου.
Ø Αφηγηματικοί τρόποι:
Ø Αφηγητής:
Ø Εστίαση:
Ø Αφηγηματικός χρόνος:
8.
Να εντοπίσετε και να σχολιάσετε τα ηθογραφικά
στοιχεία του κειμένου .
9.
Να προσπαθήσετε να βρείτε μέσα στο απόσπασμα
προσημάνσεις της πλοκής.
10.
«Στο
διήγημα Ποίος ήτον ο φονεύς του αδελφού
μου καρτερούμε, στις πρώτες σελίδες, μια κοινότατη αστυνομική περιπέτεια.
Και βρισκόμαστε σε μια κρίση ψυχής, όπου η παιδεμένη μητρική καρδιά εξαγιάζεται σ’ ολόκληρο το πλάτος και της
στοργής της και της φιλέκδικης νεύρωσής
της, όπου ο φονιάς μάς γίνεται περισσότερο συμπαθητικός από το θύμα, όπου η μισαλλοδοξία καταλύεται με τη δύναμη της
ανθρωπιάς»
(Παναγιωτόπουλος Ι.Μ., 1959, «Γεώργιος Βιζυηνός», Βασική Βιβλιοθήκη,
τ.18,
Αθήνα: Ι. Ζαχαρόπουλος, σελ.29).
Αθήνα: Ι. Ζαχαρόπουλος, σελ.29).
Να σχολιάσετε την παραπάνω άποψη του Ι.Μ.
Παναγιωτόπουλου με βάση τις πληροφορίες που σας δίνει το απόσπασμα.
11.
Να
χωριστείτε σε τέσσερις ομάδες των 5-6 ατόμων. Κάθε ομάδα να προσπαθήσει να
ξαναγράψει την αφήγηση του Μιχαήλου από την οπτική γωνία ενός (διαφορετικού για
κάθε ομάδα) από τους τέσσερις υπόλοιπους ήρωες: μητέρα αφηγητή, Κιαμήλη, μητέρα
Κιαμήλη, αφηγητή.
Παράλληλο Κείμενο
Να
εντοπίσετε και να αναλύσετε τις αναλογίες στη συμπεριφορά της μητέρας του
διηγήματος και της μητέρας από το παρακάτω απόσπασμα :
«Το αμάρτημα της μητρός μου»
Ἐπὶ πολλὰ ἔτη παρεμόνευεν εἰς τοὺς δρόμους, ἐρωτῶσα τοὺς διαβάτας μὴ μὲ εἶδον πουθενὰ.
Πότε τῇ ἔλεγον, ὅτι ἐδυστύχησα ἐν Κωνσταντινουπόλει καὶ ἐτούρκευσα.
- Νὰ φᾶνε τὴ γλῶσσα τους ποὺ τὤβγαλαν! - Ἀπεκρίνετο ἡ μήτηρ μου. Αὐτὸς ποῦ λένε, δὲν 'μπορεῖ νὰ ἦτον τὸ παιδί μου! - Ἀλλὰ μετ' ὀλίγον ἐκλείετο περίτρομος εἰς τὸ εἰκονοστάσιόν μας, καὶ προσηύχετο δακρυρροοῦσα πρὸς τὸν Θεόν, διὰ νὰ μὲ φωτίσῃ νὰ ἐπανέλθω εἰς τὴν πίστιν τῶν πατέρων μου.
Πότε τῇ ἔλεγον, ὅτι ἐναυάγησα εἰς τὰς ἀκτὰς τῆς Κύπρου, καὶ ἐπαιτῶ ρακένδυτος εἰς τοὺς δρόμους.
- Φωτιὰ νὰ τοὺς κάψῃ, ἀπεκρίνετο ἐκείνη. Τὸ λὲν ἀπὸ τη ζούλια τους. Τὸ παιδί μου θενακανε κατάστασι καὶ πά' στὸν Ἅγιο Τάφο.
Ἀλλὰ μετ' ὀλίγον ἐξήρχετο εἰς τοὺς δρόμους, ἐξετάζουσα τοὺς διαβατικοὺς ἐπαίτας, καὶ μετέβαινεν ὅπου ἠκούετο κανεὶς καραβοτσακισμένος μὲ τὴν θλιβερὰν ἐλπίδα ν' ἀνακαλύψῃ ἐν αὐτῷ τὸ ἴδιον της τέκνον, μὲ τὴν πρόθεσιν νὰ δώσῃ εἰς αὐτὸν τὰ στερήματά της, ὅπως τὰ εὕρω ἐγὼ εἰς τὰ ξένα ἀπὸ τὰς χεῖρας τῶν ἄλλων.
Ἐπὶ πολλὰ ἔτη παρεμόνευεν εἰς τοὺς δρόμους, ἐρωτῶσα τοὺς διαβάτας μὴ μὲ εἶδον πουθενὰ.
Πότε τῇ ἔλεγον, ὅτι ἐδυστύχησα ἐν Κωνσταντινουπόλει καὶ ἐτούρκευσα.
- Νὰ φᾶνε τὴ γλῶσσα τους ποὺ τὤβγαλαν! - Ἀπεκρίνετο ἡ μήτηρ μου. Αὐτὸς ποῦ λένε, δὲν 'μπορεῖ νὰ ἦτον τὸ παιδί μου! - Ἀλλὰ μετ' ὀλίγον ἐκλείετο περίτρομος εἰς τὸ εἰκονοστάσιόν μας, καὶ προσηύχετο δακρυρροοῦσα πρὸς τὸν Θεόν, διὰ νὰ μὲ φωτίσῃ νὰ ἐπανέλθω εἰς τὴν πίστιν τῶν πατέρων μου.
Πότε τῇ ἔλεγον, ὅτι ἐναυάγησα εἰς τὰς ἀκτὰς τῆς Κύπρου, καὶ ἐπαιτῶ ρακένδυτος εἰς τοὺς δρόμους.
- Φωτιὰ νὰ τοὺς κάψῃ, ἀπεκρίνετο ἐκείνη. Τὸ λὲν ἀπὸ τη ζούλια τους. Τὸ παιδί μου θενακανε κατάστασι καὶ πά' στὸν Ἅγιο Τάφο.
Ἀλλὰ μετ' ὀλίγον ἐξήρχετο εἰς τοὺς δρόμους, ἐξετάζουσα τοὺς διαβατικοὺς ἐπαίτας, καὶ μετέβαινεν ὅπου ἠκούετο κανεὶς καραβοτσακισμένος μὲ τὴν θλιβερὰν ἐλπίδα ν' ἀνακαλύψῃ ἐν αὐτῷ τὸ ἴδιον της τέκνον, μὲ τὴν πρόθεσιν νὰ δώσῃ εἰς αὐτὸν τὰ στερήματά της, ὅπως τὰ εὕρω ἐγὼ εἰς τὰ ξένα ἀπὸ τὰς χεῖρας τῶν ἄλλων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου