Η εποχή του Αυγούστου
27 π.Χ.- 14 μ.Χ.
Η ισχυροποίηση της κεντρικής
εξουσίας
Επιθυμία Ρωμαίων για επικράτηση
ειρήνης και τάξης: οργάνωση της κοινωνίας σε νέες βάσεις από Οκταβιανό →
ενίσχυση κεντρικής εξουσίας, χωρίς να θίξει το δημοκρατικό αίσθημα των Ρωμαίων
→ αρνήθηκε αξίωμα του δικτάτορα, αλλά δέχτηκε να του προσφέρει η σύγκλητος τα
υπόλοιπα (του υπάτου, ανθυπάτου, δημάρχου, ιμπεράτορα, μεγίστου αρχιερέως κ.ά.)
– δημιουργία συμβουλευτικού σώματος → συμβούλιο του αυτοκράτορα – αποφυγή αυταρχικών
μεθόδων – αλλά ουσιαστικά κατέλυσε το δημοκρατικό πολίτευμα με τις παρακάτω
αλλαγές, χωρίς να δημιουργήσει αντιδράσεις:
·
Διατήρηση εποπτείας της διοίκησης του κράτους,
της εξωτερικής πολιτικής και των στρατιωτικών ζητημάτων.
·
Ανάθεση διαχείρισης επιμέρους θεμάτων σε
συγκλητικούς και ιππείς – καθορισμός αυστηρών προϋποθέσεων για είσοδο σε αυτές
τις τάξεις (ηθική ακεραιότητα, εκπλήρωση στρατιωτικής υπηρεσίας, περιουσία).
·
Διοίκηση επαρχιών μαζί με σύγκλητο (διόριζε
στρατιωτικούς διοικητές και η σύγκλητος ανθύπατους).
·
Εκτελεστική εξουσία → διοικητικοί αξιωματούχοι (αυτοκρατορική
υπαλληλία).
·
Αναγέννηση γεωργίας – προσπάθεια επαναφοράς
παλαιών ηθών.
·
Εξωραϊσμός Ρώμης → λαμπρά οικοδομήματα.
·
Συγκέντρωση εξουσιών στο πρόσωπό του –
αναγορεύτηκε Αύγουστος από τη σύγκλητο ( σεβαστός – αναγνώριση θεϊκών
ιδιοτήτων).
Το πολίτευμα και οι στρατιωτικές
μεταρρυθμίσεις
Αύγουστος → δημιουργία μιας μορφής μοναρχικού
πολιτεύματος: Ηγεμονία (Principatus)
με στήριγμα το στρατό. Το μεγαλύτερο μέρος του στρατού ήταν στα πιο επικίνδυνα
σύνορα – στη Ρώμη : εννιά μονάδες με 1000 στρατιώτες η καθεμιά → φρουρά
πραιτωρίου. Οι πραιτωριανοί αρχικά πιστοί στον αυτοκράτορα, στη συνέχεια
επικίνδυνοι (απέκτησαν μεγάλη δύναμη).
Ο στρατός μόλις που επαρκούσε για
τη φύλαξη των συνόρων. Το νέο πολιτειακό καθεστώς άφηνε περιθώρια και σε άλλες
δυνάμεις να παρεμβαίνουν (σύγκλητος, στρατός).
Πολίτευμα: δυαρχία εξουσιών →
πρώτος πολίτης και σύγκλητος με αρμοδιότητες όχι σαφώς καθορισμένες →
συγκρούσεις.
Διαδοχή → δεν ήταν θεσμοθετημένη
– αρχικά ο διάδοχος οριζόταν από τον αυτοκράτορα ή ήταν κάποιος συγγενής του –
καθοριστικός ο ρόλος της συγκλήτου → επικύρωνε την εκλογή – διαφορετικός ο
θεσμός από ελληνιστικές μοναρχίες και Ανατολή.
Οι διάδοχοι του
Αυγούστου (14-193 μ.Χ.)
14 μ.Χ. (θάνατος Αυγούστου) –
τέλη 2ου αι. μ.Χ.: τρεις δυναστείες αυτοκρατόρων, οι οποίες
διακρίνονται με κριτήριο τους συγγενικούς δεσμούς και την περιοχή καταγωγής
τους.
·
Ιουλιο-κλαυδιανή δυναστεία (14-68 μ.Χ.): δεσμοί
αίματος με Αύγουστο, κατάγονται από Ρώμη.
·
Δυναστεία Φλαβίων (69-96 μ.Χ.) με ιδρυτή το
Βεσπασιανό, κατάγονται από ιταλικές πόλεις, ονομάζονται «αστοί».
·
Δυναστεία Αντωνίνων (96-192 μ.Χ.), προέρχονται
από τις επαρχίες και συμβάλλουν στην ανάπτυξή τους → ανώτατο σημείο ακμής του
ρωμαϊκού κράτους
Η διοίκηση και το δίκαιο
Διατήρηση τρόπου διοίκησης
Οκταβιανού, αλλά με μεγαλύτερο συγκεντρωτισμό – ισχυρή διοίκηση – εξασθένηση
αντιστάσεων.
Μείωση πρωταγωνιστικού ρόλου
Ρώμης έναντι των κατακτημένων περιοχών → είσοδος αξιωματούχων από τις επαρχίες
στη σύγκλητο - παραχώρηση του
δικαιώματος του Ρωμαίου πολίτη σε πολλούς κατοίκους επαρχιακών πόλεων –
επαρχιώτες αυτοκράτορες – ίδρυση αποικιών και εγκατάσταση Ρωμαίων στρατιωτών σε
περιοχές που βρίσκονταν σε ημιβάρβαρη κατάσταση → η ρωμαϊκή διοίκηση αποδεκτή
από τους γηγενείς → μεγάλος αριθμός κατοίκων των επαρχιών απέκτησε το δικαίωμα του Ρωμαίου πολίτη, το
οποίο θα γενικευθεί στις αρχές του 3ου αι. μ.Χ. με το διάταγμα του
Καρακάλλα (212 μ.Χ.): όλοι οι ελεύθεροι κάτοικοι της αυτοκρατορίας
αναγνωρίζονται ως Ρωμαίοι πολίτες.
Κτήσεις αυτοκρατορίας (εκτός από
αυτές όπου είχε διαδοθεί ο ελληνικός πολιτισμός): επηρεάστηκαν από ρωμαϊκό
πολιτισμό και εκλατινίστηκαν.
Συνθήκες άνεσης και ευημερίας για
μεγάλο μέρος υπηκόων → οργάνωση αυτοκρατορίας, ισχυρό αμυντικό σύστημα,
διευρυμένο οδικό δίκτυο (μετακίνηση στρατού, μεταφορά αγαθών).
Τερματισμός πολέμων – περιορισμός
συγκρούσεων στην ιταλική χερσόνησο – διατήρηση ηρεμίας επαρχιών → Pax Romana, ειρήνη στη ρωμαϊκή
οικουμένη και ευνομία.
Η μεγαλύτερη προσφορά: ρωμαϊκό δίκαιο. Νομοθεσία (Δωδεκάδελτος): αρχικά
ατελής και προορισμένη μόνο για την πόλη-κράτος της Ρώμης → σταδιακή επέκταση
και συμπλήρωση λαμβάνοντας υπ’ όψιν τα ήθη και τις συνήθειες των υπηκόων και
τις φιλοσοφικές ιδέες των Ελλήνων – αργότερα επηρεασμός από χριστιανική ηθική.
Στην πορεία συμπληρώσεις και τροποποιήσεις από συγκλητικά ψηφίσματα, διατάγματα
πραιτώρων και αποφάσεις αυτοκρατόρων → πολυπλοκότητα: απαραίτητοι οι
νομοδιδάσκαλοι (Σάλβιος Ιουλιανός, Γάιος κ.ά.)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου