Ελληνιστικοί Χρόνοι
Τα χαρακτηριστικά
του ελληνιστικού κόσμου
α) Οικονομικά: Ενιαίο οικονομικό
σύστημα → κοινό νομισματικό σύστημα, κοινή δημοσιονομική πολιτική και κοινός
τρόπος συναλλαγών.
Οι βασιλείς: κάτοχοι γης και
μεγαλύτερου μέρους παραγωγής – ανάπτυξη εμπορίου λόγω της πλούσιας γεωργικής
παραγωγής και των ανταλλαγών μεταξύ των βασιλείων – χρήση ελληνικών νομισμάτων –
δημιουργία τραπεζών – χρήση επιταγών.
β) Κοινωνικά: Προνομιούχος τάξη →
έμποροι, ασχολούμενοι με τράπεζες, βασιλικοί υπάλληλοι (Έλληνες και λίγοι
ελληνίζοντες γηγενείς).
Γηγενείς κυρίως → εργάτες και
μικροκαλλιεργητές.
Ανάπτυξη δουλείας: για τις
ανάγκες της πλούσιας διαβίωσης των ανώτερων στρωμάτων.
γ) Πολιτικά: Απόλυτη μοναρχία →
συγκέντρωση όλων των εξουσιών στο πρόσωπο του ηγεμόνα → επιτελείο από Έλληνες
και λίγους εξελληνισμένους γηγενείς ανώτερων στρωμάτων – ο πολίτης δε
συμμετέχει στα κοινά.
Μετατοπισμός κέντρου βάρους στις
μεγαλουπόλεις της Ανατολής → κέντρα ελληνιστικού κόσμου. Διοίκηση ελλαδικού
χώρου κατά τα πρότυπα της μακεδονικής βασιλείας, αλλά σχετική αυτονομία
ορισμένων πόλεων (Αθήνα, Σπάρτη κτλ.) – οργάνωση ομοσπονδιών (Αχαιοί, Αιτωλοί).
Ο
ελληνιστικός πολιτισμός
Τα
ελληνιστικά πνευματικά κέντρα
·
Αλεξάνδρεια:
Ø
Ιδρύθυκε
από τον Αλέξανδρο (331 π.Χ.) → οικονομικό και πολιτιστικό κέντρο
Ø
κάτοικοι:
Έλληνες, Αιγύπτιοι και Εβραίοι
Ø
μεγάλο
λιμάνι (γνωστό από το νησάκι Φάρο στην είσοδο)
Ø
Μουσείο
(αφιερωμένο στις Μούσες, συγκεντρώνονταν πνευματικοί άνθρωποι) και Βιβλιοθήκη
(εργάζονταν οι γραμματικοί: καταγραφή και σχολιασμός των κειμένων των αρχαίων
συγγραφέων → πάπυρος )
·
Αντιόχεια:
Ø
Ιδρύθηκε
από το Σέλευκο (300 π.Χ.) στον Ορόντη ποταμό
Ø
Διαιρεμένη
σε τέσσερις συνοικισμούς: Τετράπολις
Ø
Τείχος
Ø
Λαμπρά
οικοδομήματα και αγάλματα
Ø
Κάτοικοι:
αρχικά Μακεδόνες, Αθηναίοι, Κρήτες και Κύπριοι, μετά και άλλα ασιατικά έθνη →
πολυπολιτισμικό κέντρο
·
Πέργαμος:
Ø
Πρωτεύουσα
κράτους Ατταλιδών στη Μ. Ασία
Ø
Κτισμένη
σε οχυρωμένη ακρόπολη
Ø
Φημισμένη
Βιβλιοθήκη (περίπου 200.000 χειρόγραφα → περγαμηνή)
Ø
Μουσείο
Ø
Βωμός
του Διός
Γλώσσα
Διαμόρφωση ενιαίου συστήματος
γραπτής και προφορικής επικοινωνίας: Κοινή Ελληνική → συγχώνευση των ελληνικών
διαλέκτων, έχοντας ως βάση την αττική διάλεκτο - επικράτηση απλούστερων διαλεκτικών
ιδιομορφιών – χρησιμοποίηση στην καθημερινή επικοινωνία και από συγγραφείς
(όργανο διάδοσης κηρυγμάτων χριστιανισμού - Βίβλος).
Θρησκεία
Ανάμειξη θρησκειών/συνένωση
ποικίλων θρησκευτικών δοξασιών (θρησκευτικός συγκρητισμός) ή εμφάνιση νέων
λατρειών.
Υιοθέτηση τοπικών δοξασιών από
βασιλείς για κοινωνικούς και πολιτικούς λόγους.
Οι απλοί πολίτες → λατρείες με
μυστηριακό χαρακτήρα (Ελευσίνια μυστήρια, Διονυσιακές τελετές, μυστήρια Ίσιδας
κτλ.)– ελπίδες για καλύτερη «ζωή» μετά το θάνατο – δημιουργία καινούργιων
λατρειών (Σάραπης).
Γράμματα
Μαζική παραγωγή βιβλίων χάρη στη
διάδοση και την ευρεία χρήση της γραφικής ύλης (πάπυρος, περγαμηνή) και στη
δημιουργία πνευματικών κέντρων (βιβλιοθήκη Αλεξάνδρειας), αλλά η πλειοψηφία των
συγγραφέων → μιμητές έργων της κλασικής εποχής.
Γραμματικοί → οι πρώτοι
φιλόλογοι, αντέγραφαν και σχολίαζαν κείμενα των κλασικών.
Ποίηση → έλλειψη πρωτοτυπίας – κολακεία
ισχυρών – μίμηση παλαιών ειδών («Αργοναυτικά» Απολλώνιου Ρόδιου).
Θεόκριτος → περισσότερη
πρωτοτυπία – εισηγητής βουκολικής ποίησης («Ειδύλλια»).
Ηρώνδας → νέο σατιρικό ποιητικό
είδος: «Μίμοι».
Μένανδρος → κυριότερος εκπρόσωπος
της νέας κωμωδίας, η οποία σατίριζε ανθρώπινους χαρακτήρες.
Ιστοριογραφία → Πολύβιος ο Μεγαλοπολίτης γράφει
την ιστορία της εποχής του και προσπαθεί να εξηγήσει τους λόγους επικράτησης
των Ρωμαίων.
Φιλοσοφία → Αθήνα → εκτός από Ακαδημία
Πλάτωνα και Λύκειο του Αριστοτέλη λειτουργούν δύο νέες φιλοσοφικές σχολές:
·
Στωική
φιλοσοφία → Ζήνων: η ζωή έχει μικρή αξία, γι’ αυτό ο άνθρωπος πρέπει να είναι
αυτάρκης κι εγκρατής.
·
Επικούρεια
φιλοσοφία → γνώση της φύσης – απαλλαγή από το φόβο – πνευματική απόλαυση →
ευτυχία
Επιστήμες
Γεωγραφία → ανακάλυψη νέων περιοχών –
Νέαρχος: παράπλους ακτών Ινδικού ωκεανού - Πυθέας: βορειότερο άκρο Αγγλίας –
Ερατοσθένης: κατασκευή παγκόσμιου χάρτη.
Αστρονομία → Αρίσταρχος ο Σάμιος:
σφαιρικότητα γης και διπλή κίνησή της.
Μαθηματικά → Ευκλείδης : «Στοιχεία»
Φυσικές Επιστήμες → Αρχιμήδης ο Συρακούσιος (ειδικό
βάρος σωμάτων κ.ά.)
Φυσιογνωστικές Επιστήμες → Αλεξάνδρεια: ζωολογικός και
βοτανικός κήπος
Βιολογία → Ηρόφιλος: έρευνες για νευρικό
σύστημα και κυκλοφορία του αίματος
Ιατρικές γνώσεις → Εξέλιξη προς νέες κατευθύνσεις
– συστηματοποίηση αργότερα (2Ο αι. μ.Χ.) με Γαληνό.
Τέχνες
Στόχος → θαυμασμός και κατάπληξη
– προβολή ανθρώπινων συναισθημάτων
Αρχιτεκτονική → μεγάλα και πολυτελή κτήρια –
προβολή μεγαλείου των βασιλέων κι εξυπηρέτηση πρακτικών σκοπών (ανάκτορα,
αγορές, γυμνάσια κτλ.)
Πλαστική → εξωτερίκευση ψυχικού κόσμου
(αγωνία, πόνο κτλ.) των ανθρώπων των ταραγμένων εκείνων χρόνων: σύμπλεγμα του
Λαοκόοντα, θνήσκων Γαλάτης κτλ.
Ζωγραφική → υψηλό καλλιτεχνικό επίπεδο:
ψηφιδωτά (Πέλλα, Δήλος κ.α.)
Κοσμήματα → μεγάλη ποικιλία
Υαλουργία → διάδοση τέχνης «φυσητής»
υαλουργίας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου