Αρχαϊκή εποχή
(750-480 π.Χ.)
Εποχή προετοιμασίας και απαρχών
της οικονομικής, πολιτικής και πολιτιστικής εξέλιξης του ελληνικού κόσμου.
·
Αντιμετώπιση οικονομικοκοινωνικής κρίσης από
μέσα 8ου αιώνα → πόλεις–κράτη, ίδρυση αποικιών.
·
7ος-6ος αιώνας:
πνευματικές αναζητήσεις – διαμόρφωση αρχαίου ελληνικού πολιτισμού.
·
Νικηφόροι αγώνες εναντίον «βαρβάρων» - ενίσχυση εθνικής
συνείδησης.
Η γένεση της πόλης-κράτους
Πόλη-κράτος: συγκεκριμένος χώρος και οργανωμένη κοινότητα κάτω
από μία εξουσία
Συστατικά:
·
Χώρος: Κέντρο άσκησης εξουσίας, τειχισμένο
συνήθως → πόλις ή άστυ και ευρύτερη
περιοχή γύρω απ’ αυτόν, καλλιεργήσιμη με διάσπαρτους μικρότερους οικισμούς, τις
κώμες → ύπαιθρος χώρα.
·
Οργάνωση: οι πολίτες → συμμετοχή στα κοινά και στη λήψη αποφάσεων σε μικρότερο ή
μεγαλύτερο βαθμό ανάλογα με το πολίτευμα.
Τρεις βασικές επιδιώξεις πολιτών: ελευθερία, αυτονομία και αυτάρκεια.
Η σημασία του θεσμού της
πόλης-κράτους
Οι επιδιώξεις των πολιτών της
πόλης-κράτους:
·
Τροχοπέδη για την οργάνωση των Ελλήνων σε ενιαίο
κράτος (τοπικισμός, εμφύλιες συγκρούσεις)
αλλά
·
Γενεσιουργός δύναμη των επιτευγμάτων και της
πολιτιστικής τους πορείας.
Ø
Για πρώτη φορά οι κάτοικοι των πόλεων ανέπτυξαν
πολιτική δραστηριότητα – συνέδεσαν τη ζωή τους με την ελευθερία – την αυτόβουλη
δράση και την κοινή αντιμετώπιση προβλημάτων.
Ø
Ουσιαστική συμβολή στην ανάπτυξη του ελληνικού
πολιτισμού (δημοκρατία, ποίηση, φιλοσοφία, ρητορική, επιστήμη κτλ.).
H
οικονομική και κοινωνική οργάνωση
Οι οικονομικές – κοινωνικές και πολιτικές συνθήκες της ομηρικής εποχής
οδήγησαν στη συγκρότηση των πόλεων-κρατών → κατά την περίοδο των μετακινήσεων
τμήματα των ελληνικών φύλων αυτονομήθηκαν, απέκτησαν μόνιμη εγκατάσταση και
σταδιακά δημιούργησαν τις πόλεις κράτη (πρώτα στη Μ. Ασία).
Ελλαδικός χώρος → ανεξαρτητοποίηση τμημάτων ελληνικών φύλων και οργάνωση
μεταξύ τους ή δημιούργησαν συνοικισμούς, δηλαδή → ένωση γειτονικών κοινοτήτων
σε ενιαίο χώρο ή απόσπαση ομάδων από
κώμες και συγκρότηση δικής τους ενιαίας διοίκησης.
Η κρίση του ομηρικού κόσμου
Τέλη 9ου αιώνα: Πληθυσμιακή αύξηση → οικονομική κρίση
(περιορισμένες καλλιεργήσιμες εκτάσεις – περιορισμένα μέσα εκμετάλλευσης,
συγκέντρωση γης σε λίγους, απουσία εργασιακής ειδίκευσης, έλλειψη άλλων πόρων)
Περιορισμός βασιλικής εξουσίας – αύξηση της δύναμης των ευγενών (έλλειψη
οργανωμένου στρατού) → αγαθοί, άριστοι κ.ά. – κατοχή γης - σωματική άσκηση και
καλλιέργεια πνεύματος – εκτροφή αλόγων και πολεμική ετοιμότητα (ιππείς).
Μεγάλος αριθμός μικρών ή μεσαίων καλλιεργητών ή και ακτημόνων → πλήθος,
όχλος κ.ά. – κάποιοι αργότερα πλούτισαν με βιοτεχνία εμπόριο και ναυτιλία, αλλά
πάντα πολιτικά κατώτεροι από ευγενείς.
Ανάπτυξη θεσμού δουλείας → αντίληψη
ότι ο πολίτης πρέπει να ασχολείται μόνο με τα κοινά και όχι με εργασίες –
αύξηση αριθμού δούλων λόγω χρεών και κατακτητικών πολέμων.
Η αντιμετώπιση της κρίσης
Λύσεις που δόθηκαν στα πλαίσια των πόλεων:
·
Ανάπτυξη
βιοτεχνίας κι εμπορίου.
·
Κατακτητικοί
πόλεμοι κι εδαφική επέκταση.
·
Ίδρυση
αποικιών.
Ο δεύτερος αποικισμός (8ος-6ος
αι. π.Χ.)
Ο
δεύτερος αποικισμός διαφέρει από την εξάπλωση των ελληνικών φύλων στα
μικρασιατικά παράλια (11ο-9ο αιώνα π.Χ.)
Οργανωνόταν
από τη μητέρα - πόλη (μητρόπολη), αλλά οι αποικίες ήταν αυτόνομες και
αυτάρκεις, με χαλαρούς έως ανύπαρκτους δεσμούς με τη μητρόπολη, ενώ σπάνια οι
σχέσεις μπορούσαν να είναι και εχθρικές.
Αίτια
αποικισμού:
·
Στενοχωρία
→ αύξηση πληθυσμού και περιορισμένες καλλιεργήσιμες εκτάσεις.
·
Έλλειψη
πρώτων υλών, ιδιαίτερα μετάλλων.
·
Αναζήτηση
νέων αγορών για την προμήθεια και την πώληση αγαθών.
·
Εσωτερικές
πολιτικές κρίσεις.
·
Γνώσεις
για θαλάσσιους δρόμους και περιοχές εγκατάστασης.
·
Ριψοκίνδυνος
χαρακτήρας ανθρώπων εποχής.
8ο
-6ο αιώνα → εξάπλωση Ελλήνων στη Μεσόγειο και στον Εύξεινο Πόντο –
περιορισμός δραστηριοτήτων Φοινίκων – επανασύνδεση με Μεσόγειο.
Μεταφορά
πολιτισμού, τρόπου ζωής κτλ. στις νέες πατρίδες – πειραματισμός και ανταλλαγή
πολιτιστικών στοιχείων με τους γηγενείς (π.χ. αλφάβητο).
Εμπόριο
→ απέκτησε χαρακτήρα εμπορευματοχρηματικό με την κοπή και τη χρήση του
νομίσματος → κύριο μέσο συναλλαγής.
Κοινωνικές
μεταβολές: Νέα κατηγορία πολιτών → όσοι πλούτισαν → διεκδίκησαν μερίδιο στην
εξουσία → κρίση αριστοκρατικής κοινωνίας.
Τα πολιτεύματα
Πόλη-κράτος → βασικός θεσμός πολιτικής οργάνωσης κατά την
αρχαιότητα
Η εξουσία ασκήθηκε από τις εκάστοτε ισχυρές κοινωνικές
τάξεις → κοινωνικές συγκρούσεις
Πορεία μεταβολής πολιτευμάτων : βασιλεία → αριστοκρατία →
ολιγαρχία → τυραννίδα → δημοκρατία
Η δημιουργία των πόλεων-κρατών συνδέεται με την πτώση της
βασιλείας → επικράτηση ευγενών – εγκαθίδρυση αριστοκρατικών πολιτευμάτων → η
εξουσία στα χέρια των αρίστων (καταγωγή και κατοχή γης)
Ανάπτυξη εμπορίου και βιοτεχνίας → νέες κοινωνικές ομάδες:
βιοτέχνες, έμποροι, ναυτικοί και τεχνίτες → διεκδίκησαν μερίδιο στην εξουσία
Οπλιτική φάλαγγα → καινούργιο στρατιωτικό σώμα στο οποίο
συμμετείχαν όσοι πολίτες απέκτησαν την ιδιότητα του
πολεμιστή και μπορούσαν να εξοπλίζονται με δικά τους έξοδα.
Τέλη 7ου-αρχές 6ου αι. π. Χ. όξυνση
διαφορών ανάμεσα σε ευγενείς και πλήθος → καταγραφή νόμων από πρόσωπα κοινής
αποδοχής: νομοθέτες ή αισυμνήτες (Λυκούργος, Δράκων, Σόλων κτλ.)
Διεύρυνση πολιτικής βάσης στις περισσότερες πόλεις → ανάλογα
με την οικονομική κατάσταση των πολιτών → ολιγαρχικό ή τιμοκρατικό
πολίτευμα.
Συνέχιση προβλημάτων και αντιθέσεων → τις εκμεταλλεύτηκαν ευγενείς που είχαν
αναδειχθεί ηγέτες των κατώτερων κοινωνικών ομάδων και ήθελαν να επιβάλουν τη
δική τους εξουσία με την υποστήριξή των ομάδων αυτών → τυραννίδα. Ορισμένοι
καλοί ηγέτες, αλλά οι περισσότεροι προκάλεσαν την οργή των πολιτών και είχαν
βίαιο τέλος.
Πτώση τυραννίας τέλη 6ου αι. π.Χ. → ολιγαρχία ή
νομοθετικές ρυθμίσεις που ανοίγουν το δρόμο για δημοκρατία (Αθήνα, μεταρρύθμιση
Κλεισθένη).
Δημοκρατικό πολίτευμα: κυρίαρχο όργανο → εκκλησία του δήμου:
συνέλευση όλων των ενήλικων κατοίκων που είχαν πολιτικά δικαιώματα → ισηγορία
και ισονομία.
Ο
πολιτισμός
Ποιητικός
λόγος → προσωπικό ύφος → βιώματα, συναισθήματα
Πεζός
λόγος
Ø
πρώτοι
φιλόσοφοι → ερμηνεία κόσμου
Ø
πρώτα
δείγματα ιστορικής γραφής → ήθη, έθιμα
Τέχνη
Ø αρχιτεκτονικοί ρυθμοί → δωρικός
και ιωνικός → κούροι και κόρες
Ø κεραμική τέχνη → μελανόμορφος και
ερυθρόμορφος ρυθμός
Πρωτοστατεί
η Ιωνία, ακολουθεί ο υπόλοιπος ελληνικός χώρος.
Αποκρυστάλλωση
τρόπου λατρείας των θεών – δοξασιών – μορφής κάθε θεού.
Πανελλήνια
ιερά: Δελφοί, Ολυμπία, Δήλος κτλ.
Οι
περσικοί πόλεμοι
Ιωνική
επανάσταση 499-494 π.Χ.: ατυχής εξέγερση των Ελλήνων της Ιωνίας, οι οποίοι ήταν
υποτελείς στην περσική αυτοκρατορία → αφορμή για περσικές επιχειρήσεις εναντίον
της Ελλάδας.
Ø Πρώτη απόπειρα → καταστροφή του
στόλου τους στο ακρωτήριο του Άθω (θαλασσοταραχή), αλλά υποταγή Ελλήνων Θράκης
και Μακεδονίας από το στρατό (492).
Ø Πρώτη οργανωμένη περσική
εκστρατεία με στόχο την τιμωρία των Ερετριέων και Αθηναίων (βοήθησαν στην
ιωνική επανάσταση) → νίκη Αθηναίων και Πλαταιέων στο Μαραθώνα (490 π.Χ.) με την
καθοριστική συμβολή του Μιλτιάδη.
Ø Δεύτερη οργανωμένη εκστρατεία →
Ξέρξης: πολυάριθμες δυνάμεις με στόχο την κατάκτηση όλου του ελλαδικού χώρου →
οι ελληνικές πόλεις: συνέδριο στην Κόρινθο → συγκρότηση αμυντικής συμμαχίας
κατά των Περσών → επιτυχές αποτέλεσμα μέσα από μία σειρά συγκρούσεων →
Θερμοπύλες (Λεωνίδας), Αρτεμίσιο, Σαλαμίνα (Θεμιστοκλής), Πλαταιές (Παυσανίας),
Μυκάλη → Οι Πέρσες αναγκάζονται να εγκαταλείψουν τον ελλαδικό χώρο (480-479
π.Χ.)
Σημασία επιτυχούς αποτελέσματος →
οι αγώνες ήταν κοινό έργο των Ελλήνων για την προάσπιση της ανεξαρτησίας τους,
της γης, των ιερών τους και κυρίως του «Ελληνικού» έθνους → σύγκρουση δύο
διαφορετικών τρόπων ζωής, αξιών, πολιτισμών → δημιουργίας κοινής ιστορικής
μνήμης → οι πρώτοι «εθνικοί» πόλεμοι των Ελλήνων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου